Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > چگونه احساسات منفی را در بیماری کرونا مدیریت کنیم؟

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / کانال رویداد / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 1059
9-01-1403, 16:20
چگونه احساسات منفی را در بیماری کرونا مدیریت کنیم؟

بیماری کرونا نیز مانند برخی بیماری‌های ناشناخته یک موقعیت ترس را در بدن ایجاد می‌کند، ترس و نگرانی شدید از بیمار شدن و استرس درباره سلامتی خود و اطرافیان.

حرف شمال_ احساسات منفی شما ریشه در چه چیز‌هایی دارد و از کجا می‌آیند، اصلاً مهم نیست. برای غلبه و جلوگیری از احساسات منفی و مخرب در زندگی تان ابتدا رفتار و اشتباهاتی که موجب تقویت این افکار می‌شوند را باید شناسایی و مهار کنید. هرکسی خواهان خوشحالی و احساس رضایتمندی است. هر فردی دوست دارد که لذت، رضایتمندی، روابط شاد و آرامش ذهن را تجربه کند. پس چرا این همه آدم، با خواست خود، «در ناامیدی محض» زندگی می‌کنند؟

احساسات منفی از دوران کودکی شکل می گیرند

کودکان به دلیل سرزنش‌های مخرب و کمبود محبت در دوران کودکی، از همان سنین اولیه، احساسات منفی را در خود پرورش می‌دهند، وقتی بالغ‌تر می‌شوند این احساسات شدیدتر می‌شود و انواع احساسات منفی بیشتری را تولید می‌کند.

عمده‌ترین احساسات منفی‌ای که افراد تجربه می‌کنند عبارتند از: ترس، تردید، نگرانی، غبطه، حسادت، خشم، بی لیاقتی و احساس عدم کفایت هنگام مقایسه با دیگران.

وقتی کودکی مدام مورد سرزنش قرار می‌گیرد در وی ترس، شک و نگرانی ایجاد می‌شود و حتی زمانی که کودک کار‌های ارزشمند انجام می‌دهد، باز والدینش خشنود نمی‌شوند، در اغلب خانواده ها، والدین به ندرت محبت یا تأیید خود را ابراز می‌کنند و یا به محض اینکه حس کنند کودک در خشنود کردنشان کوتاهی می‌کند، عشق و تأییدشان را از او دریغ می‌کنند.

اگر خوبی وجود دارد، بدی هم وجود دارد. اگر روشنی وجود دارد، سیاهی هم وجود دارد. اگر لحظات شاد وجود دارد، لحظات بد هم نیز وجود دارد. عواطف، احساسات، نیات و مردم منفی چیز‌هایی هستند که ما نمی‌توانیم از آن‌ها دوری کنیم. ما می‌توانیم از درگیر شدن با آن‌ها اجتناب کنیم.

در حال حاضر با بحرانی مواجه هستیم که مردم احساس می‌کنند دچار تهدید شده اند و سلامت جسمی شان به خطر افتاده است، همین امر باعث شده سلامتی روانی ان‌ها نیز تحت تأثیر قرار گیرد، در این مرحله ممکن است افراد دچار اختلالات روانی متفاوتی مانند اختلال اضطراب فراگیر، فشار روانی پش از آسیب، اختلال استرس حاد و اختلال اضطراب بیماری شوند.

بیماری کرونا نیز مانند برخی بیماری‌های ناشناخته یک موقعیت ترس را در بدن ایجاد می‌کند، ترس و نگرانی شدید از بیمار شدن و استرس درباره سلامتی خود و اطرافیان اگر کنترل و یا با ان‌ها مقابله نشود به بدن آسیب وارد می‌کند و علاوه بر آسیب‌های جسمانی، مشکلات روحی و روانی هم برای شخص ایجاد می‌شود که شخص احساس در خطر بودن می‌کند.

واقعیت این است که در حال حاضر بحران اتفاق افتاده و هیچ راهی نیست که بخواهیم آن را دور کنیم، این بحران وجود دارد، اما افرادی می‌توانند از این بحران با موفقیت عبور کنند که روش‌های مقابله‌ای مناسبی مانند داشتن مهارت‌های زندگی و حل مسئله را انتخاب کنند.

مدیریت مناسب احساسات در مقابله با کرونا

در واقع نباید موضوع را در نظر خود حاد جلوه دهیم که دچار خطا‌های ذهنی شویم و از سوی دیگر نیز نباید آن قدر خوشبین باشیم که رعایت نکات بهداشتی را فراموش کنیم، در این شرایط که موضوع کرونا مطرح است افراد باید بتوانند احساسات خود را به شیوه‌ای مناسب مدیریت و سعی کنند اخبار را به صورت گزینشی دنبال کنند اخبار موثق را گوش دهند، از شایعات دوری کنند و به دنبال منافع درست مانند سایت‌های خبری رسمی باشند، چرا که پیگیری اخبار غیرموثق میزان احساسات منفی و اضطراب را افزایش یدهد.

در این مواقع بهتر است از فاجعه سازی پرهیز کنیم، زیرا در این شرایط افراد دچار مشکلات قلبی، عروقی و معده می‌شوند، همچنین از نادیده انگاری و ناچیز شمردن کرونا پرهیز کنیم به نظر می‌رسد برای کاهش فشار مشکلات روحی و ذهنی و حس سرخوردگی و ایجاد باور‌های منفی سعی کنید هر روز از ذهن خود مراقبت کنید و مهار آن را در دست بگیرید.

این کار بسیار حیاتی است؛ زیرا هر اندیشه‌ای که در طول روز از ذهن شما می‌گذرد، نوع احساس و کیفیت زندگی شما را تعیین می‌کند. از این رو برای ارتباط با افراد، رسانه‌هایی که از آن‌ها خوراک ذهنی می‌گیرید و هر آنچه باعث می‌شود اندیشه‌ای وارد ذهن شما شود، کمی سخت گیر باشید.

این کار به شما کمک می‌کند تا ابتدا اجازه ورود باور‌های منفی را به ذهن خود ندهید و سپس باعث می‌شود از باور‌های مثبتی که در زندگی خود ایجاد کرده اید، حراست کنید.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که در برابر بیماری‌ها مثبت بودند و مطمئن بودند که به آن مبتلا نمی‌شوند یا در صورت ابتلا از پس بیماری بر می‌آیند، در مقایسه با افرادی که تحت شرایط مشابه جسمانی قرار داشتند، موفق‌تر عمل کرده اند. طبق همین مشاهدات مشخص شد که اضطراب، کینه جویی و افکار و احساسات منفی توانایی بالایی در تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان دارند.

گا‌ها با ایجاد چند تغییر در نحوه‌ی عملکرد روزانه می‌توانید بر احساسات منفی خود نسبت به یک موضوع غلبه کنید. مثلاً می‌توانید طبق توصیه‌های بهداشتی روزی چندمرتبه به مدت ۲۰ ثانیه دستان خود را با آب و مواد شوینده شست و شو دهید. پس از دست زدن به سطوح مختلف آن‌ها را بشویید یا از ژل ضدعفونی کننده برای تمیز کردن دستان تان کمک بگیرید.

نقش حمایت روحی اطرافیان در کاهش احساسات منفی

تحقیقات نشان داده اند که داشتن حمایت روحی از جانب سایر اطرافیان می‌تواند کمک شایانی به کاهش احساسات منفی کند؛ بنابراین با افراد خانواده‌ی خود صحبت کنید و آن‌ها را از ترس خود با خبر نمایید. به این ترتیب می‌توانید با ارائه راهکار‌های بهداشتی و دلگرمی دادن به یکدیگر احساس منفی را از یکدیگر کاهش دهید.

پس ترس را از خود دور کنید و به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید با تمرکز بر تقویت سیستم ایمنی و رعایت نکات بهداشتی، خود و عزیزانتان را در مقابل ویروس کرونا ایمن کنید.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved