Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > «اتاق شماره ۶»؛ اینجا کرونا ایزوله و مات می شود

harfeshomal News Agency
حرف شمال

اخبار ویژه / خبر تاپ اصلی / حرف شمالی ها / اجتماعی
نسخه چاپی
کد خبر : 1047
10-01-1403, 17:29
ایزوله منفی در بیمارستان نوشهر؛
«اتاق شماره ۶»؛ اینجا کرونا ایزوله و مات می شود

کرونا با همه شرارت و مرموزی در تنها مرکز ایزوله منفی مازندران موسوم به اتاق شماره ۶ قرنطینه و شکست داده می شود تا روند ابتلا به این ویروس در منطقه کند شود.

حرف شمال_ گزارشی از حسن قمی: تاکسی که می‌ایستد کمی گیج می‌شوم با کدام دستم در را بازکنم؛ راننده لبخندی می‌زند و می‌گوید خیالت راحت همه‌جا را ضدعفونی کردم. این روزها بدجور استرسی شدم؛ انگار تمام شهر با خودشان وسواس جابجا می‌کنند.

هنوز یک‌پایم بیرون در است و پای دیگرم داخل تاکسی که راننده راه می‌افتد. به‌سرعت خودم را داخل تاکسی می‌اندازم و دلم می‌خواست به عجول بودن راننده اعتراض کنم اما هنوز سر جای خود ننشسته‌ام که اوضاع تاکسی مثل همه محافل شهر از قصه‌های تلخ و شیرین این روزهای کرونا پر بود.

بغل‌دستیم از گرانی زنجبیل و ماسک می‌گوید. «واقعاً این انصافه، کرونا هم میره یه روزی و تو میمونی و وجدان نداشتت، واسه زنجبیلی که کیلویی ۱۲۰ هزار تومان شده، واسه ماسکی که احتکار شده و دونه‌ای ۱۰ هزار تومان فروختی، واسه لیموترشی که کیلویی ۵۰ هزار تومان شده، واسه مایع ضد عفونی که احتکار کردی».

بدون آنکه نفس بگیرد و مکث کند، ادامه می‌دهد: از هر دست بدهی از همان دست هم می‌گیری، مطمئن باش خرج دوا و درمانت میشه، اولش فکر کردم با من است آخر نه داروخانه چی ام و نه عطاری، خانمی که صندلی جلوی تاکسی نشسته است نیز با سرش حرف‌های این پیرمرد کناردستی‌ام را تأیید می‌کند.

سرفه‌ای می‌کند و می‌گوید: با یک بچه یک‌ساله امروز تمام داروخانه‌های نوشهر و چالوس را گشتم نه الکل داشتند، نه ماسک، نه محلول ضدعفونی‌کننده و نه حتی دستکش یک‌بارمصرف، مگر می‌شود هیچ‌کدام از این‌ها را هیچ جا نداشته باشند! پس ماها باید از کجا تهیه کنیم!


راست می‌گوید؛ این جمله راننده تاکسی کافی بود تا دوباره همه سرنشینان دوباره دادشان دربیاید. پیچ رادیو تاکسی را بیشتر می‌کند و صدای رئیس‌جمهور می‌آید که می‌گوید همه چیز آرام است و کرونا را شکست می‌دهیم.

بغل‌دستیم دوباره نطقش شروع می‌شود؛ انگار با خودش چیز باارزشی دارد که هم می‌خواهد درباره‌اش حرفی نزند و هم‌دلش نمی‌آید چیزی نگوید، از داخل کوله‌پشتی سیاهی که همراهش هست یک ظرف شیشه‌ای را درمی‌آورد. خودش می‌گوید: بنده این الکل که قیمتش زده ۶ هزار تومان را از داروخانه سر راه بیمارستان که در آهنی دارد و بغل‌دست تجهیزات پزشکی ۳۸ هزار تومان خریدم، آیا همه می‌توانند با این قیمت تهیه کنند.. چرا هیچکی به فکر افراد بی‌بضاعت نیست، آیا آن‌ها خانواده ندارند یا کرونا گفته سمت خانواده‌های بی‌بضاعت نمی‌رود، چرا این‌همه بی نظارتی.

تاکسی که به خیابان تنها بیمارستان دولتی شهر می‌رسد از راننده می‌خواهم جلوی بیمارستان بایستد؛ با این درخواستم انگار تمام همهمه مسافران تاکسی خاموش می‌شود، بغل‌دستی‌ام خودش راکمی جمع‌وجور می‌کند؛ خانم جلویی برمی‌گردد و کمی چپ‌چپ نگاهم می‌کند؛ تاکسی درست جلوی درب غربی بیمارستان شهید بهشتی نوشهر می‌ایستد؛ پول کرایه‌ام را راننده تاکسی بااحتیاط از یک‌گوشه از اسکناس می‌گیرد و پرت می‌کند در داخل جعبه‌ای که کنار دنده تاکسی تعبیه‌شده است.

هنوز پایم را به بیرون تاکسی نذاشته ام صداهایی به گوش می‌رسد، این خودش نکنه کرونایی بود! در را پشت سرم می‌بندم و آهی بلند می‌کشم و وارد محیط بیمارستان شهید بهشتی نوشهر می‌شوم. قرارم را با دکتر سلطان تویه رئیس تنها بیمارستان دولتی شهر نوشهر ثابت می‌کنم. محوطه بیمارستان کمی شلوغ است. همه ماسک دارند و برخی هاشان هم کاورهای مخصوص بر تن دارند.

 

نگهبان ورودی بیمارستان که کلاً همه‌جایش پوشیده بود از من می‌پرسد کجا می‌خواهم بروم، خودم را معرفی می‌کنم و می‌گویم خبرنگارم و با رئیس بیمارستان قرار ملاقات دارم، بعد ازچند تا تماس بالاخره از گیت ورودی بیمارستان عبور می‌کنم، انگار از مرز گذشتم و وارد کشوری دیگری شدم.

بیمارستان شهید بهشتی نوشهر یکی از شش مرکز قرنطینه‌ای درمانی مازندران است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی انتخاب‌شده تا به‌عنوان بیمارستان میزبان بیماران کرونایی باشد

بیمارستان شهید بهشتی نوشهر یکی از شش مرکز قرنطینه‌ای درمانی استان مازندران است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انتخاب‌شده تا به‌عنوان بیمارستان میزبان بیماران کرونایی باشد. تقریباً نصف بیمارستان که شامل بخش‌های داخلی و جراحی بوده به قرنطینه و تجهیز امکانات درمانی برای مقابله با کرونا تبدیل‌شده است.

تنها بیمارستان شهر نوشهر بیشتر شبیه بیمارستان‌های جنگی شده که همه با ماسک و کاورهای کامل در راهروهای آن در حال رفت‌وآمد هستند. قرارم با رئیس بیمارستان در مرکز ایزوله منفی بیمارستان شهید بهشتی نوشهر است؛ این مرکز به اتاق شماره ۶ میان پرسنل درمانی معروف است. اتاقی که جدیداً به سیستم‌های ایزوله‌ای و قرنطینه‌ای تبدیل‌شده است.

دکتر محمد سلطان تویه لحظاتی بعد به مرکز ایزوله منفی بیمارستان می‌آید. سئوالاتم را از آمار قرنطینه‌های کرونایی می‌پرسم. البته مطمئن بودم پاسخ روشنی نخواهم شنید و خودش در پاسخ سؤالم می‌گوید: همه آمارهای از طریق رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اطلاع‌رسانی می‌شود و اما هیچ نگرانی وجود ندارد و در بیمارستان نوشهر تاکنون شاید یک یا دو مورد مشکوک به کرونا داشتیم که پس از نمونه‌گیری به مرکز استان ارسال‌شده تا نتیجه به ما اعلام شود.


دکتر سلطان تویه بیشتر نگران شایعات و استرسی که در جامعه ایجادشده است و ادامه می‌دهد: متأسفانه دامنه شایعات زیاد شده درحالی‌که هیچ نگرانی وجود ندارد و مردم باید ایمنی خودش را بالا ببرند و بیشتر نکات بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی نوشهر از راه‌اندازی مرکز ایزوله منفی این بیمارستان خبر داده که هم‌زمان با ایام مبارزه با کرونا نقش مهمی در مقابله با این ویروس داشته است.

دکتر سلطان تویه می‌گوید: برای ساخت و تجهیز مرکز ایزوله منفی بیمارستان شهید بهشتی نوشهر اعتباری بالغ‌بر ۵ میلیارد تومان جذب و تخصیص‌یافته است.

وی با اشاره به اهمیت این مرکز و نقش مهم در برابر بیماری‌های ویروسی به‌ویژه کرونا می‌افزاید: مرکز ایزوله بیمارستان نوشهر شامل ۵ اتاق ایزوله بوده و هوای ورودی یا هوای چرخش مجدد در اتاق‌های ایزوله معمولاً از فیلتر هپا و سیستم (یو وی جی آی) عبور می‌کند و بعضی اوقات تلفیقی ازهر دو استفاده می‌شود.

شایان‌ذکر است ساخت مرکز ایزوله منفی بیمارستان شهید بهشتی نوشهر همراه با سه مرکز ایزوله دیگر در کشور شروع‌شده که مرکز ایزوله نوشهر تاکنون به مراحل تکمیل و پایانی رسیده است.

کرونا را شکست می‌دهیم، بهبودی ۲۴ بیمار در بابل

زندگی با همه فرازونشیب هایش زیرپوست کرونا جریان دارد و اوضاع و احوال و آمارها نشان از بهبودی بیماران مشکوک به کرونا هستند، وقتی پای صحبت فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل می‌نشینم، می‌گوید: حال ۲۴ بیمار مشکوک به کرونا رو بهبودی است.

وی با بیان اینکه اولین مورد مشکوک به ابتلاء به ویروس کرونا چهارشنبه هفته قبل شناسایی شده است، افزود: بیمارستان میناگر که مخصوص بیماران چشم بود را تخلیه کردیم واین مرکز دو طبقه مختص بیماران کرونایی شده است.

وی با اظهار اینکه روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر به کلینیک برای درمان سرپایی مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: این افراد به دلیل نگرانی از برخی علائمی که دارند به کلینیک مراجعه می‌کنند و با انجام آزمایشات به شکل سرپایی به آنان خدمات دهی و اطمینان بخشی می‌شود.

 

وی شمار بیماران بستری شده مشکوک به ویروس کرونا را ۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: وضعیت و حال اکثریت این بیماران رضایتبخش است اما تا بهبودی کامل ترجیح داده شد در مرکز بستری باشند.

جلالی با عنوان اینکه خوشبختانه در هفته جاری فوتی ناشی از ابتلای به ویروس کرونا در منطقه نداشتیم، از درنظرگرفتن کلینیک دیگری برای مراجعه افرادی که دارای علائم خفیف هستند، خبر داد و گفت: ویروس کرونا با آنکه چموش هست، اما شرارت زیادی ندارد وفقط افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند را درگیر می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل خواستار توجه شهروندان به توصیه‌های بهداشتی به ویژه شستشوی مرتب دست‌ها شد و گفت: در جاهایی که ضرورتی ندارد نباید از ماسک استفاده کرد.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز بابیان اینکه روند شیوع کرونا ویروس با اقدامات صورت گرفته در استان متوقف‌شده است، اظهار داشت: در یک هفته گذشته فقط ابتلای چهار نفر به این ویروس مثبت بوده است و تنها یک فوتی ناشی از کرونا ویروس در استان ثبت‌شده است.

وی بابیان اینکه شناسایی افراد مبتلابه کرونا ویروس راهه‌ای علمی دارد، تصریح کرد: انجام آزمایش مربوط به تست و تأیید این ویروس در مراکز محدودی از کشور انجام می‌شود اما بیمارستان‌ها بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های خود اقدام به تب سنجی می‌کنند.

کرونا اگرچه دغدغه روز مردمان شهر شده اما به تاکید همه مسئولان و متولیان حوزه بهداشت ودرمان با رعایت اصول بهداشتی، پرهیز از دست دادن و تماس با سطح آلوده و… به راحتی می‌توان این مهمان ناخوانده و غول پوشالی را بیرون راند.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved