Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/jdatetime.class.php on line 445 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/classes/templates.class.php on line 211 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/harfeshomal/public_html/engine/modules/sitelogin.php on line 103 نسخه قابل چاپ > تدبیر دولت برای گذر از بحران زباله در مازندران

harfeshomal News Agency
حرف شمال

نظرگاه
نسخه چاپی
کد خبر : 1027
8-02-1403, 01:25
تدبیر دولت برای گذر از بحران زباله در مازندران

حرف شمال _زباله همیشه یک معضل و مشکل جدی برای مازندران بوده است، حجم میزان زباله در استان با توجه به زمان حضور مسافران متغیر است، حجم زباله‌های تولیدی مازندران در تابستان و ایام عید به دو و حتی سه برابر می رسد.

زباله همیشه یک معضل و مشکل جدی برای مازندران بوده است، حجم میزان زباله در استان با توجه به زمان حضور مسافران متغیر است، حجم زباله‌های تولیدی مازندران در تابستان و ایام عید به دو و حتی سه برابر می رسد.

 
بر اساس اعلام مقامات مسئول روزانه بیش از سه هزار تن زباله در مازندران تولید می شود.
از سال ۹۰ وعده‌های احداث کارخانه زباله‌سوز به صورت جدی‌تر مطرح شده و حتی مدیران در حد معاون استاندار و خود استاندار نیز قول بهره‌برداری دو نیروگاه زباله‌سوز در مازندران که مربوط به نوشهر و چالوس است را به مردم دادند.
زباله با تاریخ مازندران عجین شده است. دیار علویان از گذشته های دور با این معضل درگیر بوده و همواره یکی از دغدغه های مسئولان این استان رفع مشکل زباله بوده است.
سالهای طولانی است که سفیرانی از این دیار راهی کشورهای خارجی می شوند تا با دیدن به روزترین تجهیزات بکار گیری شده در این باره ، راهکاری برای برون رفت از این معضل بیابند.
تقریبا در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، تمامی استانداران منصوب شده برای صدارت مازندران ، یکی از اصلی ترین اولویت های خود را برای این موضوع گذاشته اند. در این مدت راهکارهای مختلفی نیز از سوی مسئولان ارائه شده است.
اما دست اندازهای موجود بر سر راه اجرایی شدن آن باعث کم رنگ شدن اقدامات گردیده است.
با روی کار آمدن دولت تدبیر امید ساماندهی زباله مازندران با تقسیم بندی استان به ۹ ناحیه در دستور کار قرار گرفت.
تمرکز بر تکمیل نیروگاه زباله سوز نوشهر و ساری از جمله اقداماتی بوده است که تاکنون انجام شده است.
نیروگاه زباله سوز ساری هم که قدمت آغاز ساختش در حال رسیدن به یک دهه است، قرار است تا پایان بهارسال ۹۹ تکمیل و به بهره برداری برسد.
استان مازندران با جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری، روزانه بیش از سه هزار تن پسماند شهری و روستایی تولید می کند که ۷۵ درصد آن زباله تر و ۲۵ درصد زباله خشک است.
بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تلاش ها برای رفع این مهم مضاعف شده و ردیف های اعتباری ویژه ای در این باره دیده شده است. اعتباراتی که اکنون مازندران را سرآمد استان های کشور برای خروج از این بحران کرده است.
ساخت دو نیروگاه بزرگ زباله سوز در ساری مرکز استان مازندران و نوشهر یکی از گردشگر پذیر ترین شهرهای استان به مراحل پایانی خود نزدیک می شود. اقدامی که با رسیدن به مرحله بهره برداری می تواند گره از این کلاف پیچیده بگشاید.
با اتمام عملیات اجرایی کارخانه زباله سوز نوشهر بنا بر اعلام مجری این طرح، روزانه ۲۵۰ تن زباله در این نیروگاه سوزانده شده و به برق تبدیل خواهد شد.
در زباله سوز ساری نیز ۴۵۰ تن زباله روزانه سوزانده شده و نیروی برق از آن تولید خواهد شد.



بازگشت

©2015 harfeshomal.ir All Rights Reserved